För Google finns det i princip bara en anledning att visa din webbplats högt i sökresultaten: Eftersom du har det innehåll som användarna letar efter. Betydelsen av innehållet på din webbplats kan därför inte överdrivas. Men hur får du reda på vad som utgör bra innehåll och vilket innehåll tilltalar de användare du vill ta med dig till din webbplats?
Nyckelordsforskning: vad letar användaren efter?
Så kallade nyckelord spelar en central roll i SEO. Det här är de söktermer som användarna anger i sökningen för att hitta lämpligt innehåll. Först och främst måste du ta reda på vilka nyckelord människor använder för att söka efter dina produkter, tjänster eller innehåll.
Med hjälp av nyckelordsanalysen kan du bestämma de viktiga nyckelorden för ditt ämne och optimera eller skapa ditt innehåll med avseende på dessa nyckelord. Inte varje nyckelord är vettigt i alla sammanhang och konkurrens spelar också en roll. Du bör också alltid kontrollera med vilken avsikt en användare anger detta nyckelord, dvs vilket innehåll han förväntar sig att hitta när han söker efter det (sökintention). I vår artikel om nyckelordsanalys visar vi dig hur exakt du kan få de mest relevanta nyckelorden med en analys.
När du har hittat de relevanta nyckelorden, tilldela dem till de befintliga undersidorna på din webbplats och kontrollera om det befintliga innehållet gör rättvisa för sökningsintentionen. Denna process kallas mappning av nyckelord.
Om du upptäcker att en viss sökordsuppsättning för närvarande inte täcks, dvs. det inte finns något innehåll än, är det bäst att skapa nya eller planera det. Det är viktigt att du bara tilldelar en undersida för varje nyckelord så att Google vet exakt vilken undersida som ska rankas för termen. Då kan du börja optimera. Detta kan liknas med influencer marketing då företaget ska välja rätt influenser för deras område och detta för att kunden använder sig utav influensernas tips och produkter.
Skapa innehåll för användare och optimera det för sökmotorer?
Vad hör egentligen till innehållet på en webbplats? Oftast hänvisar innehållet främst till texten på en undersida. Strikt taget innehåller det dock också bilder, videor, ljudfiler, presentationer eller andra element som erbjuds på webbplatsen. Eftersom Google är en sökmotor för text kan den enkelt läsa och tolka texter. Majoriteten av innehållsoptimeringen avser därför texten.
När du optimerar ditt innehåll bör du alltid ha användaren i åtanke. Tidigare var det faktiskt möjligt att rangordna undersidor för ett visst nyckelord genom att placera det på sidan så ofta som möjligt, men detta tillvägagångssätt har inte fungerat på länge. Google har blivit betydligt bättre på att tolka innehåll. Ditt innehåll bör därför vara både lätt att konsumera och erbjuda mervärde när det gäller innehåll.